Mașini electrice – un viitor din ce în ce mai aproape…
De prin 2012 se tot discută despre acest subiect, însă soluțiile sunt încă puține și nu la îndemâna oricui. Există câteva soluții de mașini electrice și la noi, dar nu asta e problema majoră, cât punctele de încărcare ce lipsesc, sau mai bine zis nu acoperă țara nici măcar în proporție de 10 %.
Dacă ai de făcut un traseu București – Timișoara, ai de parcurs 540 km pe care îi faci în aproximativ 6 ore și 30 de minute , evident cu trecere prin Sibiu:
– Benzina te costă 210-220 lei, în funcție și de consumul mașinii *
(*in calculul meu am folosit un consum mediu de 7,5l/100km și un preț de 5.38-5.42 lei /litru)
– Costul, la o mașină electrică, parcurgând același traseu este de 49 de lei** (**la un consum de 8-9 lei/100km)
Pe scurt de 4 ori mai puțin, mai rentabil și cu zero emisii.
Mașini electrice și dependența de punctele de încărcare rapidă e-charge
Mașini electrice care să acopere o asemenea distanță cu o singura încărcare nu prea sunt, și asta din cauza bateriilor. Chiar dacă tehnic există soluție, căci nu e mare brânza să mai adaugi ceva baterii în mașină, practic ea devine mai grea și nu prea o poți omologa, deci nu poți umbla cu ea, conform standardelor și normelor actuale din domeniu.
Singura soluție rămân punctele de încărcare rapidă e-charge. În Romania însă sunt mult prea puține. Aveți aici un site care vă rată punctele de încărcare rapidă e-charge din toată lumea.
Traseul ales de mine mai sus este un caz fericit, deoarece la Kaufland în Sibiu, la Sebeș și la Deva există cate o astfel de stație de încărcare rapidă e-charge… Problema e: dacă ajung simultan 15-20 de mașini electrice în punctul de încărcare? La minim 20 de minute / încărcare, cam stai ceva la coadă.
În condițiile de față, mașinile electrice sunt rentabile doar pentru deplasarea în oraș și soluția pare să fie viabilă doar pentru cei care stau la curte și își pot face propriul punct de încărcare rapida e-charge.
Confort vs Preț
Dacă nu ții la confort și la aspectul exterior, atunci cu 14-15 mii de euro poți să îți faci un Logan full electric de toate frumusețea, convertit de cei de la Prime Motors. Mașina am avut plăcerea să o vedem la unul din târgurile de la Romexpo. Nu am să comentez aici carcasa, dar motorul se mișcă perfect, se simte perfect, și poate…. mai mult decât atât e mută ? …nu are motor termic, deci nu eșapament, nu emisii, nu zgomot… ce să vrei mai mult. Variantele de preț și autonomia variază în funcție de pachetul de baterii ales.
Cei de la grupul Renault au Renault Zoe. Mașina arată mai bine la exterior, micuță, cu o autonomie de pana la 400km, dar prețul însă ”mă lasă rece” … de la 31.250 euro. Chiar dacă scădem prima de la stat pentru programul Rabla Plus, atunci mașina tot costa 21.000 euro cu mult peste soluția anterioară.
Evident, toți giganții auto au variante de mașini electrice, s-au adaptat la cererea din piață, însă de cele mai multe ori prețurile ajung chiar mai sus decât la mașinile hibride.
Personal aș alege oricând o mașină electrică, sunt avantajat deja de faptul că locuiesc la curte, problema e că nu prea îmi vine să renunț la confortul oferit de actuala mașină.
Dacă aveți o soluție rezonabilă de prezentat vă rog să mă contactati.